24 Jan 2013

Entri Dua Tajuk :D



Jawab Salam Dulu ye ! ^^

hai korang :D hari ni nak buat entri berganda , ehehe bukan pe , malas nak klik new post banyak banyak kali ni buang masa dan tenaga aku je so kita sumbat je dalam satu post end of the story .Haha :D

First , nak tanya , korang tau tak hari ni hari ape? tarikh? jangan jawab hari ni hari Khamis , 24 Januari 2013 kang tak pasal pasal aku tikam guna keris :3 ahaha joking joking pepagi buta malam ni , eh ? --'

Hari ni adalah 12 Rabiulawal oke , hari ni adalah hari Maulidul Rasul , hah ! lupelah tu -.-
tarikh 12 Rabiulawal adalah tarikh bersejarah bagi kita umat Islam , hari dimana Allah S.W.T telah mengutuskan Baginda Rasulullah S.A.W sebagai cahaya yang menerangi seluruh kegelapan umat manusia , dan juga sebagai pembimbing dan ketua kita dalam menuju ke jalan yang benar :')

Jadi , macamana kasihnya Rasulullah S.A.W kepada kita , umatnya , marilah sama sama kita berselawat ke atas junjungan besar Rasulullah S.A.W sebagai tanda kasih kita kepadanya :')




Jom selawat banyak banyak supaya kita tergolong dalam golongan yang akan mendapat syafaat daripada Baginda S.A.W di akhirat kelak , amiiinnn :')


Second , oke untuk pengetahuan , bagi yang tak tau lagilah kan , aku adalah rakyat Kedah :D
Kedah , Kedah pantang kalah , walau sakit jantung dan rebah , eh? ahaha - ini nyanyian zaman kanak kanak oke , masa tu ikut suka hati akulah nak sebut hape janji aku semangat nyanyi lagu Kedah :3

Nak pendekkan cerita , haritu jangan tanya hari pa , aku ada kenal sorang kawan baru dalam Ask.fm ni , tau apa otak aku pikir first time nengok profile pic dia ? Oo Mai Allah , she's damn cute ! >< seriesly , rasa cam nak terjatuh tangga pulak haku , haha naseb baek sama jantina :3

Nama dia Puteri Diana , dia ni , ore kelate ku nak oyat bagi , pastu ask punya ask punya ask , dia tanya aku pasal makanan spesel kat Kedah , alamak ! bagi aku semua spesel je sebab semua aku bedal , so jangan tanya sebab apa badan aku macam tong drum oke ? come on la aku just tak nak digelar sebagai seorang yang cerewet dalam bab makan makan ni sebab tu aku bedal semua --' haha oke stop . mengarut pandai :3

Pastu aku pon ada teberjanji akan post dekat belog ni sebab aku perlu masa jugak nak kaji selidik balik apa yang spesel kat Kedah ni . Ni lah hasil assignment aku  :-

LAKSA KEDAH

yang ni korang jangan nak muhong kalau jumpak kat tempat lain , nampak nama makanan tu apa? laksa KEDAH , so kalau jumpak kat negeri lain tu tak ori lettew :D




IKAN PEKASAM

Yang ni mulanya aku tak yakin setatus warganegara dia samaada Kedahan atau Sabahan atau Sarawakan atau what the kan --' tapi tadi aku tanya mak apa lagi makanan yang ada kat Kedah yang tahap spesel meleleh punya , mak jawab : " Ikan pekasan " - loghat kami oke :P


oke yang ni memang peberet tahap leleh lah :B
lagi best goreng panas panas , makan dengan nasik kosong
panas punya , pherghh sentap beb !


KUIH KARAS

Yang ni memang aku konpem lah kat Kedah je pemes , sebab kawan mak aku yang dok di Kelate nun jaoh di Timur Tengah , sanggup order suruh mak aku buatkan untuk dia , punyalah susah nak jumpak kuih karas ni weih , tapi mak aku tak buat pon lah , order kat orang laen kan senang =='
dunia era bisnes oke apa pon boleh , muehehehe xD

selalu kalau gi umah kenduri dapatlah , so datang kenduri
kawen aku besok , bhahaaha :P


GULAI BATANG PISANG

oke yang ni pelik , aku sendiri pon tak pernah rasa ape ke rasa batang pisang tu ? tapi pelik pelik jugak , percayalah ianya benar belaka , haha , selalunya batang pisang dimasukkan dalam gulai daging untuk gulai kawah , oke aku paham motif depa , nak save bajet beli daging lettew , ingat aku tak dapat tangkap ke motif utama korang tu wahai pak cik dan makcik :D




KETUPAT PALAS

hah , yang ni spesel jugak dan rasanya orang Kedah je kot yang selalu hidang ketupat ni time raya , negeri negeri jiran yang lain rasanya selalu hidang ketupat nasik atau kami panggil nasik dihimpit treller , bahahahaha  tapi kat sini selalu hidang ketupat pulut , aloh lapar ketupat dengan rendang pulok >.<


woiii leleh aku malam malam ni woii >.<


KUIH UNKNOWN

bhahaha , nama apakah ? oke kuih ni memang kalau datang Kedah jarang nak jumpak except korang masuk ke Pekan Nat , dah jangan nak blurkan muka , Pekan Sehari lah :D
kuih ni diperbuat dari tepung dan banyak nyioq a.k.a kelapa , sedap weih , suka >.< alah haku ni semua makanan aku suka --' haha xD




MEE REBUS

yang ni aku tak bapa sure negeri lain ade ke tidak , tapi sebab bila aku taip kat dahi pokcik Google dia bagi aku gambar ni so ye lah kot , but apepon memang sedapppppp :D



wahhh..sila tadah timba oke , meleleh leleh haku nengok sume ni >.< 
itu jelah antara makanan yang spesel kat Kedah , well aku sendiri pon tak bape tau sangat sebenarnya , maklomlah aku kan tak cerewet bab makan ni , tak kesahlah makan Kedahan ke Pahangan ke Perakan ke semua aku bedal janji perut aku tak berdendang sayung , rimas --' hahahaha hakkk tuiihhh ><

Okelah , setakat ni je dulu , entri ni dituju untuk saengku hok dari Kelate tuh , harap demo puah la deh , tapi dok banyak kito tau , sikit sikt jah xD nak tau banyak date la umah kito , nanti kito aja makan belako deh muehehehe :B oke baibaibai <3
















Terima Kasih Sudi Baca Cerita Saya ^^,

2 ulasan:

  1. Salam. Wahhhhh ! Dah dua timba tadah leleh ni!! xD
    Alhamdulillah, trima kasih Jasmin sbb buat entry ni :')
    Nak try cari resepi depa laa, mana tau kot2 kahwin ngan org kedah senang critaa.. hahaha jk xD

    BalasPadam
  2. wassalam , wah dua timba? leleh gila,hahaha
    sama sama :) ni sikit je , search google x bnyak yg naik , mknan ngeri lain pulak naiknye , amboi semangat nak kawen , dgn ort kedah lak tu , hehe gudluck ^^

    BalasPadam

Leave your comments and thoughts. Don't keep it to yourself, but say it nicely. Please connect your tongue to your brain before you say anything :)