8 Jan 2013

Loud Of Lough ! LOL xD

Jawab Salam Dulu Ye ! ^^

hai ! hehe :D entah napa aku hepi sangat malam ni , just aku rasa macam nak tergelak kuat sekuat kuatnya ja , hahahahaha , LOL ! Lout of lough okeih ?

apa yang lawak sangat ni ? okei meh nak cita , saat ni aku tengah online pesbuk , tweet tweet !! dah add aku bel0m ni ? bel0m ? eeisy -_-' ni yang nak marah ni , hehe 0kei j0ke ! add aku dulu di SINI ^^
dah ? makaseh :*

back to the story , tadi aku online lah pesbuk , buka news feed , godek punya godek , scroll punya scroll , tetiba ternampak satu post ni , berkaitan dengan PEDU ! apa tu ? Pedu ialah satu makanan yang sangat sedapp :P , hahah tak lah , Pedu ialah kawasan tempat tinggal aku kat Kuala Nerang ni , Pedu ni kira mukim lah kat sini , pastuh teng0k post tuh berkaitan dengan dialek Pedu , heisy ! menarik ni .. haha xD

kalau korang nak tau , orangorang kawasan Pedu ni , dialek memang lawak , termasuklah aku sendiri , memang kira pekat gila lah dialek Pedu aku ni :3 tapi aku memang suka cakap ikut dialek Pedu sebab memang lawak dan simple , kadankadan bila dengar macam aku kecek Kelate pulok :D
0keih st0p sat , nak belaja bahasa PEDU aku ? scroll lagi ke bawah okei ^^



Kita mulakan mengikut abjad dari perkataan 'air'.
Air disebut 'A' seperti sebutan huruf 'A'.

1) Penambahan 'H' di depan perkataan dari A
Angin disebut ' Hangin '. Terdapat penambahan 'H' didepan perkataan angin.
Anjing disebut ' Hanying' juga penambahan 'H'.
Angkut disebut 'Hakuit', atap disebut 'Hatap'
Angkat disebut 'Hakit'
Kebanyakan sebutan ada penambahan 'H'.

2) Pertukaran huruf 'm' menjadi 'nn'
Asam disebut 'asann'
Ayam jadi 'ayann' , malam jadi 'malann'
Ulam disebut 'ulann' . Istilah ni jarang diguna pakai bagi generasi muda...

Awak atau kamu disebut 'mu' sahaja.
Awak semua - 'kume' atau 'muha'

Abjad B
Bagus/baik/cantik disebut 'molek', amat jarang perkataan bagus digunakan. Sebutan 'molek' kerap digunakan.

3) Hilangnya sebutan 'l' dihujung perkataan
Bakul disebut 'bakuo' antara bunyi u dan o
Awal jadi awaa, kawal jadi kawaa, dodol jadi dodoo..

4) Hilangnya sebutan 'hu' dihujung perkataan
Bahu disebut 'buu'
Tahu jadi 'tuu',
Mahu tak disebut 'muu' tapi disebut 'moh' untuk dibezakan dengan perkataan awak tadi.
Kerap juga disebut 'tak bohi' untuk 'tak mahu' yang diambil dari perkataan 'tak berahi'.

Baling/lontar disebut 'punggei'
Bangang/bodoh disebut 'bengong - sedikit persaan dengan bahasa daerah pantai Timur.

5) Sebutan 'ng' di tengah hilang
Bangkai disebut 'bakee'
Bangku jadi 'Baaku', bongkak jadi 'bokak'
Bangsal jadi 'basee'

Bebel - membebel disebut mengarut

6) huruf 's' dibelakang ditukar sebutan 'h'
buas disebut 'buahh'
panas jadi 'panahh'
luas jadi 'luahh', kurus jadi 'kuruhh'

'Beri' digunakan secara kerap untuk istilah memberi dan amat jarang perkataan 'bagi' digunakan.

Berita atau beritahu disebut 'Haba'dari perkataan 'khabar'.

'Tina' digunakan bagi jantina perempuan atau betina. Tiada beza untuk manusia atau haiwan. Keduanya disebut 'tina'.

7) Sebutan huruf 'ia' ditengah hanya disebut 'ee'
Biar atau 'biarkan lah' disebut 'bee' ataupun 'bee gi'.
Biasa jadi 'beesa', biawak jadi 'beewak'.

Buruk amat jarang disebut. Lebih kepada istilah 'huduh'.
Biji juga jarang digunakan untuk penjodoh bilangan, sebiji durian misalnya disebut 'sebutir durian'

sekiranya anda membaca entri ini , sila membaca dengan mengikut cara sebutan yang betol okeh ? baru buleh dapat feel macamana uniknya dialek kami orang Pedu , haha LOL ! ^^v

Terima Kasih Sudi Baca Cerita Saya ^^,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Leave your comments and thoughts. Don't keep it to yourself, but say it nicely. Please connect your tongue to your brain before you say anything :)